نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3819
-
الف
+

از «سلمان» تا «موسی(ع)»؛ جزییاتی از داستان 3 سریال فاخر ایرانی

فلم نامه 3 سریال فاخر تلویزیون ایران این روزها در مرحله تکمیل شدن هستند.

فلم نامه 3 سریال فاخر تلویزیون ایران تحت نام های «سلمان فارسی»، «حضرت موسی(ع)» و «ماه شب چهارده» این روزها در مرحله تکمیل شدن هستند.

به گزارش آی فیلم 2 ، ساخت سریال‌های فاخر در تلویزیون ایران به گونه ای پیش می رود که بخش قابل توجهی از فلمنامه این آثار آماده شده و  سریال های «حضرت موسی(ع)» و «سلمان فارسی» به طور رسمی وارد مرحله پیش تولید شده‌اند.

در ادامه این مطلب ، روند شکل‌گیری فلمنامه و جزییاتی از داستان این سه سریال تلویزیونی یعنی «حضرت موسی(ع)»، «سلمان فارسی» و «خواجه نصیرالدین طوسی» را مرور می‌کنیم.

حضرت موسی (ع)؛ فرار از دربار

قصه سریال «حضرت موسی (ع)» به قلم «حجت‌الاسلام محمدسعید بهمن‌پور» پیش از تولد این پیامبر آغاز می‌شود و مراحل مختلف زندگی او را از بدو تولد، دوران طفولیت و جوانی در دربار فرعون، رقابت برادرخوانده‌ها بر سر جانشینی پادشاه، مبعوث شدن به پیامبری و... را در بر می‌گیرد.

یکی از ویژگی‌های شاخص فلمنامه این سریال قصه‌وار بودن آن است.

در فلم نامه این سریال علاوه بر کرکترهای اصلی، داستان هایی کوتاه همراه با بستر اصلی آن روایت می شود.

تصویرسازی‌های زیبا و بدیع از آیات شریف قرآن، فضاسازی قصر فرعون، شهر گوشن و صحرای سینا از دیگر خصوصیات فلمنامه سریال تلویزیونی «حضرت موسی(ع)» به کارگردانی «جمال شورجه» و تهیه کنندگی «سید احمد میرعلایی» است.

سریال تلویزیونی «حضرت موسی(ع)» که نخست قرار بود توسط مرحوم «فرج‌الله سلحشور »ساخته شود در ۵۲ قسمت طراحی شده که تاکنون ۴۶ قسمت از فلمنامه این اثر به طور کامل آماده شده است.

سلمان فارسی؛ جستجو و سلوک

فلمنامه سریال «سلمان فارسی» به نویسندگی مشترک «داود میرباقری» و «امرالله احمد جو» با همکاری گروه نویسندگان در ۴۰ قسمت طراحی شده است.

داستان این سریال نیز از زمان تولد «روزبه» یا همان «سلمان فارسی» در زمان پاشاهی «قباد ساسانی» آغاز می‌شود .

زمانی که «بودخشان» پدر «روزبه» ولسوال تیسفون است و رفته رفته به مراحل مختلف زندگی او را در ایران ، گرویدنش به آیین اسلام و همراهی و هم جواری پیامبر اکرم (ص) در این سریال به نمایش گذاشته می‌شود.

یکی از شاخصه‌های اصلی قصه «سلمان فارسی» به تصویر کشیدن روح جستجوگرانه این شخصیت ایرانی در یافتن حقیقت است.

همچنان دیالوگ‌های اثر و نحوه روایت آن کاملا به زبان پارسی اصیل است و برای نخستین بار تصویر جامعی از ایران باستان، روابط اجتماعی و نوع زندگی مردمان جامعه را در آن دوره به نمایش گذاشته می شود.

فلمنامه ۳۰ قسمت از سریال «سلمان فارسی» به طور کامل آماده شده است.

ماه شب چهارده؛ شکفتن و برآمدن

سریال «خواجه نصیرالدین طوسی» که فلمنامه آن تحت عنوان «ماه شب چهارده» به نگارش درآمده است به زندگی علمی و سیاسی یکی از برجسته‌ترین دانشمندان قرن هفتم هجری خورشیدی ایران اختصاص دارد که تاکنون فلمنامه دو فصل نوجوانی و ابتدای جوانی به نام‌های «شکفتن» و «برآمدن» به قلم «عبدالرسول» و «محمد گلبن حقیقی» در ۲۲ قسمت آماده و ارائه شده است.

در این قصه به فضای کشور ایران در زمان حکومت خوارزم شاهیان و سپس ایلخانیان، تقابل دو فرقه اسماعیلیه و امامیه در کنار روایت زندگی «خواجه نصیر» پرداخته شده است .

مهر به نقل از سازندگان این سریال های فاخر نوشت : تلاش بر این است که فلمنامه هر سه سریال که سال های زیادی مصروف تحقیق و نگارش آن ها شده ایم به مرحله تولید برسد.

م ح/ ب م

نظر شما
ارسال نظر